Herhaling Omgaan met Agressie

Home » Opleidingen » Herhaling Omgaan met agressie

Heb je veelvuldig klantcontact, bijvoorbeeld met patiënten, leerlingen, cliënten of wellicht andere personen? Tijdens dit contact krijg je wel eens te maken met agressie, agressief gedrag, discriminatie, ongewenst gedrag, intimidatie of grensoverschrijdend gedrag. Tijdens deze cursus wordt je begeleid door een zeer ervaren en gekwalificeerde instructeur.

Er zijn twee mogelijkheden als het gaat over de locatie waar je getraind wilt worden:

  • Bij één van onze oefencentra
  • Binnen jouw organisatie op locatie

Vooropleiding

Je hebt geen vooropleiding nodig. Als je al eerder een basiscursus hebt gevolgd, kun je jouw kennis opfrissen met de herhalingscursus.

Is deze cursus Omgaan met agressie geschikt voor mij?

Als je contact hebt met klanten, patiënten, cliënten, leerlingen, bewoners of een andere doelgroep waarbij de kans aanwezig is dat ze jou onplezierig benaderen, dan is deze cursus geschikt voor jou!

Na de cursus omgaan met agressie kun je:

  • Ongewenst en agressief gedrag herkennen
  • Professioneel handelen bij ongewenst of zelfs agressief gedrag
  • Invloed uit oefenen op het gedrag van de ander
  • Je zelfcontrole bewaren
  • De situatie de baas zijn

De herhalingscursus omgaan met agressie bestaat uit één dagdeel. Deze lesdag is vooral praktijk gericht. Er worden veel casussen geoefend uit de praktijk d.m.v. rolspellen. Er is voldoende ruimte om vragen te stellen. Onze ervaren docent begeleid de cursist in het leerproces.

De tijdsinvestering:

  • Ochtend 08.30 uur tot 11.30
  • Middag 12.30 uur tot 15.30
Lesdag

De agressietraining is gebaseerd op het principe van: gedrag beïnvloed gedrag. Daarbij wordt er geleerd hoe je agressie kunt herkennen en hoe jij zorgt dat je rustig blijft. Hoe spreek je jouw “gewaardeerde” klant aan op zijn gedrag en ga je zijn probleem oplossen? Tijdens de cursus wordt gebruikt gemaakt van een acteur. Zodat er situaties nagebootst worden waar door jij leert hoe je hierin het gedrag van de ander kan beïnvloeden. De gespreksvaardigheden worden getraind. En er word je aangeleerd hoe de gedragsverandering kunt begeleiden. Op deze manier leer je hoe je agressief gedrag kunt omdraaien naar een prettige situatie, terwijl je professioneel blijft tegen de cliënt, patiënt of klant. De training is uitermate geschikt voor medewerkers met veel klantcontact.

De cursus bestaat uit:

  • Op juiste wijze reageren op deze basisvormen
  • Uitingsvormen agressie
  • Eigen gedrag en effect hiervan
  • Omgaan met eigen stressreactie
  • Diverse spanningscontrole oefeningen
  • Klantvriendelijk en professioneel handelen
  • Oefenen met realistische scenario`s (optioneel met acteur)
  • Stellen van grenzen
  • Werken volgens interne protocollen
  • Eigen positie en gedrag

De lesdag wordt niet afgesloten met een examen. De competenties worden getoetst gedurende de dag. De docent is ondersteunend in dit proces. Dat betekent dat wanneer je een onderdeel nog niet zo goed onder de knie hebt, hij jou helpt. Zo zorgen we er samen voor dat je aan het eind van de dag weet hoe je moet handelen als je in een vervelende situatie terechtkomt.

De kosten zijn inclusief

  • 1 lesdag (bij één van onze 40 locaties in Nederland)
  • Arrangementskosten, koffie/thee
  • Cursusmateriaal

Wilt u de opleiding graag bij u op het bedrijf? Vraag nu een op maat gemaakte offerte aan!

Offerte aanvragen